FEELING HOT, HOT, HOT

Wat is het warm hè? Ik (Patti) houd ervan; hele dagen buiten in de tuin (op het zuiden), relaxen op de loungebank, plonzen in ons zwembad en eten aan de tienpersoons familietafel. Alleen dat eten is met die warmte wel een dingetje; geen enkel lid van ons gezin heeft zin om uitgebreid te koken en heel erg veel honger hebben we op deze bloedhete dagen ook niet. Gelukkig hebben we een buitenkeuken dus terwijl manlief wat vlees, vis of vega op de gril gooit, flans ik een zomerse salade in elkaar en bak ik zelf harde broodjes voor erbij. Klinkt dit je lekker in de oren? Lees dan mee hoe ik dit maak. Bon appetit vast!

Zomerse salade met linzen en avocado
Ingrediënten:
1 blikje linzen
2 eetrijpe avocado’s
1 citroen
1 gesnipperde rode ui
250 gr gehalveerde cherry tomaatjes
Verse, fijngehakte koriander (naar smaak)
75 gr verkruimelde fetakaas
Peper en zout
Olijfolie of een andere dressing naar keuze
1 zakje rucola

Zo ga je te werk:
Gooi een zakje rucola leeg in een schaal. Spoel de linzen af, laat ze uitlekken en doe ze bij de rucola. Snijd de avocado in blokjes en doe deze er ook bij. Knijp wat citroensap over de avocado uit (dan wordt deze niet zo snel bruin). Voeg de gesnipperde ui, de gehalveerde cherrytomaatjes en verkruimelde fetakaas toe. Besprenkel met olijfolie (of dressing naar keuze) en bestrooi met de koriander. Schep de salade door elkaar (voorzichtig!) en voeg naar smaak nog wat peper en zout toe. Vind je de salade niet ‘vol’ genoeg, dan kun je uiteraard zelf nog ingrediënten toevoegen (noten, komkommer etc).

Homemade harde broodjes voor bij de BBQ
Ingrediënten:
500 gram tarwebloem1 zakje (7 gram) gedroogd gist
10 gram vers gemalen zout
20 gram roomboter op kamertemperatuur
3 theelepels olijfolie
1 theelepel suiker
300 ml lauwwarm water (ongeveer 38 graden)
Extra olijfolie om een schaal mee in te vetten

Keukenbenodigdheden:
Mixer of keukenmachine met deeghaken, mixkom
Extra kom (groot)
Plasticfolie
Bakpapier
Bakkwast

Zo ga je te werk:
Zeef de tarwebloem en doe in de mixkom. Strooi het zout langs de rand van de kom bij de tarwebloem. Maak een kuiltje in het midden en doe hier de boter, suiker, olijfolie, het gist en het water in. Mix ongeveer 5 minuten met een deeghaak, maak het deeg vervolgens los van de haak en mix nog eens 5 minuten. Bestrooi een houten plank of het aanrechtblad met wat bloem en kneed het deeg net zolang tot er een samenhangend deeg ontstaat. Maak een mooie deegbal. Doe wat olie in een grote kom en smeer de hele binnenkant van de kom in met de olie. Giet het overschot weg. Leg de deegbal in de kom en draai een paar keer tot de hele buitenkant van de deegbal voorzien is van een glanzend laagje olie. Bedek de kom met plasticfolie en leg hier een theedoek overheen. Laat een uur rusten. Dit heet de eerste rijs.

Na een uur is het deeg in volume verdubbeld. Leg het deeg weer op de houten plank of het aanrechtblad en druk met je vingertoppen op het deeg tot alle lucht eruit is. Het deeg moet 1 à 2 cm dik blijven. Maak een rol van het deeg en leg het terug in de kom. Weer afdekken met plasticfolie en een theedoek voor de tweede rijs die ook weer een uur duurt. Ook nu zal het deeg weer gaan ‘groeien’. Na een uur verwarm je de oven (hetelucht) voor op 220 graden. Weeg je deeg (het zal ergens tussen de 700 en 800 gram zijn) en maak gelijke stukken van ongeveer 100 gram. Maak hier bollen van ter grootte van een kaiserbroodje en leg deze bollen, zodra de oven een temperatuur van 220 graden heeft bereikt, in de oven op een of meerdere (afhankelijk van de grootte van je oven) vellen bakpapier. Houd wat afstand tussen de deegbollen. Als de bollen een mooi goudbruin korstje hebben (bij mij in de oven na een minuut of 22) haal je ze uit de oven. Even afkoelen en smullen maar van dit lekkere, knapperige brood met wat kruidenboter of aioli erbij.

By: Patti

Vergelijkbare berichten

  • ROZEY DELFT

    Herinner je je misschien nog dat ik twee jaar geleden in Rotterdam kennis maakte met het duurzame vega & vegan all-you-can-eat restaurant Rozey? Sinds een paar maanden hebben ze een tweede franchise vestiging in Delft, Zocherweg 9, geopend. Dus toen ik een uitnodiging van de lieve Kisten @MissPublicity kreeg, reden we vorig week naar het…

  • CHILI SIN CARNE

    Hier (bij Patti) in huis zijn we dol op bonen! Niet alleen zijn bonen lekker, maar wist je dat ze ook heel gezond zijn? Zo zitten er heel veel vezels in bonen en die hebben we nodig om onze darmen aan het werk te zetten en om onze spijsvertering te optimaliseren. Ook bevatten bonen veel…

  • |

    HELLO FRESH

    Jullie houden waarschijnlijk, net als ik, van lekker en gezond eten. Het koken moet (zeker doordeweeks) niet al te lang duren en boodschappen doen, zou ik het liefst overslaan – behalve in het buitenland, dan kan ik uren in zo’n geweldig grote supermarkt rondhangen. Herkenbaar? Ik ontving deze vega-box van Hello Fresh mét twee flesjes…

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *